Om "echt" te kunnen reageren is authenticiteit nodig van de professional, Authenticiteit bestaat uit congruent
(van binnen ervaren) en transparant
(naar buiten gericht). Wanneer de professional van binnen iets anders ervaart dan naar buiten toe laat zien, zal een empathische reactie niet als "echt" worden ervaren en komt de verbinding tussen professional en cliënt ook nooit tot stand.
Empathisch reageren is nog niet zo eenvoudig. Hoe reageer je zonder het woordje "ik"? Ik kan het me voorstellen, ik voel met je mee, ik ..... dat zijn geen empathische reacties!
Tijdens deze workshop behandelen we o.a. sympathie, empathie, compassie. Rationeel/Emotioneel en Bewust/-Onbewust. Uit onderzoek is gebleken dat vrouwen empathischer kunnen reageren dan mannen. Kunnen mensen in het algemeen en met name mannen empatisch reageren leren of bevorderen? Wat zijn de valkuilen hierin? Wanneer stokt jouw empathie? Wat is het empathische resonantieproces? Wat is getoonde empathie en overgebrachte empathie?
Je leert werken met beeldspraak en metaforen als middel om empathisch te kunnen reageren en natuurlijk komt ook de "echte" empathische reactie aan bod.