hechtingsproblematiek, sonnevelt, atma, bivt, instituut een, overdracht tegenoverdracht oefeningen, ktno, vbag, batc, viv, opleiding coach, opleiding counsellor, opleiding therapeut, ec studiepunten, aanvullen ec, geaccrediteerd, rbcz

IVE

INSTITUUT VOOR EMPATHIE


Je wilt het beste uit jezelf halen en 
anderen in staat stellen dat ook te doen..........


Representatiesysteem

...

REPRESENTATIESYSTEEM | RAPPORT MAKEN


Luister maar eens goed naar anderen en HOE ze dingen zeggen.

Wanneer je luistert naar iemand die in het bos loopt zal iemand die visueel is zeggen: "Als ik in het bos loop, dan zie ik de mooie kleuren van de blaadjes en dan zie ik hoe groen alles is". 

Iemand die auditief is zal zeggen in datzelfde bos: "Als ik in het bos loop dan hoor ik de vogeltjes zingen en de blaadjes ritselen ......."

En iemand die kinesthetisch is zal in het bos lopen en vooral eerst alle energieën op zich in laten werken en zo maar ineens zeggen: "Als ik in het bos loop voel ik mij toch zo fijn en voelt mijn lijf zo ontspannen...."

Visueel | Kinesthetisch | Audititief | Auditief Digitaal | Modaliteiten | Submodaliteiten

Iemand die auditief-digitaal is loopt in het bos en denkt na over van alles en vraagt zich af waarom de bomen bruin en de bladeren groen zijn en of het allemaal wel klopt. Want voor een auditief-digitaal persoon moet het wel altijd logisch zijn en kloppen (we noemen dit ook wel de interne dialoog).

Het respresentatiesysteem (of modaliteit) geeft dus weer hoe iemand de wereld beleefd, zijn wereld ervaart en verbaal vertaalt (representeert). Er zijn ook nog submodaliteiten en bijbehorende oogbewegingen. Daar gaan we verder op in tijdens de opleiding tot Kern Professional, de opleiding tot Integratief Professional en tijdens de 2-daagse Communicatie NLP.

Wanneer een kindje wordt geboren ervaart het enorm veel prikkels. Het kindje heeft nog geen voorkeur voor een bepaald representatiesysteem. Het voelt, het ziet, het ruikt, het proeft, het ervaart, het hoort. Het is één grote kluwen informatie die het kindje tot zich neemt. Langzamerhand gaat het echter een voorkeur ontwikkelen (zo rond het 10e levensjaar is er een echte voorkeur) en daarbij kiest het die modaliteit waarbij het zich het meest veilig voelt.

Wanneer je als Professional goed leert luisteren en weet te herkennen van waaruit je cliënt zijn wereld beleeft, welke modaliteit zijn voorkeur heeft en vragen stelt vanuit dezelfde modaliteit, dan zal de cliënt zich veilig voelen en maak je rapport (verbinding). Dat vraagt oefening, maar als je het eenmaal kunt, echt luisteren, dan wordt rapport maken voor jou een tweede natuur. En als Professional heb je natuurlijk zelf ook je eigen voorkeur voor een modaliteit. De kunst is om je bewust te zijn van je eigen voorkeur en dan al je zintuigen open te zetten tijdens een gesprek. Dan zie je, ervaar je, voel je, hoor je, ruik je, proef je alles wat er in je opkomt om dat te gebruiken in je begeleiding als informatiekanaal voor het proces van je cliënt.

Je kent het vast wel dat je met iemand gelijk een klik hebt. Op één lijn zit. Dan zou het best wel eens kunnen dat jullie de wereld (en dus je eigen wereld) vanuit hetzelfde representatiesysteem beleven. Vanuit dezelfde veilige modaliteit.

Als Professional is het goed om te weten vanwaaruit de cliënt zijn wereld beleeft om zich veilig te voelen zodat je goed rapport kunt maken en van waaruit hij/zij dus NIET of nauwelijks praat omdat hij die modaliteit als onveilig ervaart. Dat is dan tegelijkertijd ook weer interessante informatie.

Share by: