In deze workshop komen o.a. de volgende onderwerpen aan de orde: de verschillende hechtingsstijlen, de afweermechanismen en de overlevingsstrategieën (die de verborgen wens tot hechting kunnen aangeven) en ook de valkuilen van de Professional.
Veel mensen zijn in meerdere of mindere mate bang om een echte verbinding aan te gaan. De dynamiek van verlatingsangst en bindingsangst laat zich als een onmiskenbaar patroon zien. Onbewust heeft iemand geleerd de liefde op afstand te houden uit angst om liefde te verliezen. Dit patroon laat zich niet alleen in de partnerrelatie zien maar wordt ook zichtbaar met collega's of vrienden.
Ongeveer 40 procent van alle kinderen is onveilig gehecht. Vanaf 6 maanden na de geboorte tot de 1e verjaardag ontwikkelen baby's de eerste gehechtheidsrelaties met volwassenen. Onveilig gehechte kinderen ervaren onvoldoende emotionele veiligheid in de relatie met ouders/verzorgers. Dat zorgt vaak voor het ontstaan van problemen op latere leeftijd. Problemen in het aangaan van intieme relaties, problemen op het werk, problemen op allerlei gebied.
Veilig gehechte mensen voelen zich altijd veilig, ook als ze alleen zijn. Ze zijn niet bang voor intimiteit en hechten zich op een gezonde manier aan hun partner. Onveilige hechting geeft een patroon van achtervolgen en weglopen, van: "als ik mij niet bind kan ik ook niet verlaten worden" in plaats van een relatie aan te gaan op basis van vertrouwen en zelfliefde. Op basis van verbinding.
Het basale vertrouwen dat nodig is om relaties met anderen aan te kunnen gaan is vaak zeer beschadigd door traumatisering op jeugdige leeftijd. Dat is bij voorbeeld het geval bij kinderen die op jonge leeftijd seksueel misbruikt zijn. Als Professional is het belangrijk te onderzoeken of de cliënt langer durende relaties aan kan gaan, dus ook een therapeutische relatie ...
Je krijgt inzicht in het patroon van problematische hechting, verlatingsangst & bindingsangst. Je leert de hechtingsstijl herkennen en er mee werken in je begeleiding. Want pas als je er ook werkelijk iets mee doet in je begeleiding, zal er bewustwording en groei mogelijk zijn. Theorie wordt afgewisseld met de praktijk, waarin we o.a. werken met een systeemopstelling.